tisdag 8 januari 2013

Halkrapport från Stockholms vägar

Okej, att skriva vad som är på gång i Stockholm kan ibland innebära något personligt - förutsatt att det är allmängiltigt. Och att ta körkort för väl räknas som allmängiltigt, även om jag inte har en aning om hur många procent av befolkningen som verkligen gör detta. Hur som helst håller jag själv på att övningsköra just nu och liksom bemödar mig med att göra Stockholms gator osäkra.

Jag har kommit en bra bit på vägen, såhär efter drygt ett år. Och nu är det tid för mig att ge mig i kast med halkkörningen, risktvåan som det numera heter. Det står en del bra saker om just detta i det här inlägget (en slags blogg om körkortet) så kolla vidare där om du vill veta mer om vad Risktvåan går ut på. Men det handlar om att få köra bil när det är halt och blött, men också att få bra underlag för att köra defensivt, dvs köra för att undvika dumheter. 

Well, som den duktiga elev jag är har jag också kollat upp vilka som är de vanskligaste vägarna i Stockholm vad gäller halkan: E 18 mellan Stockholm - Bålsta och Väg 68 mellan Riddarhyttan - Fagersta ska tydligen vara okända och olycksdrabbade så ta det lite extra försiktigt där. Allt detta apropå att vi just nu befinner oss i ett Stockholm men hala vägar, isande vindar och en längtan till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar